Derde verslag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bjorn Heijnen - WaarBenJij.nu Derde verslag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bjorn Heijnen - WaarBenJij.nu

Derde verslag

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

06 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Alles wat ik me bij deze reis had voorgesteld, begint lekker te lopen, inclusief ikzelf, God-Zij-Heel-Erg-Dank. Mijn twee cursisten krijgen de smaak te pakken en pikken de punten goed op en zijn zowaar enthousiast. Donderdagochtend word ik om 07.00 opgepikt voor een leuk klusje, wat de ophaaltijd vermoedelijk meer dan goed maakt. Ik mag in het hospice zo'n 45 min verderop, een aantal behandelingen geven, aan mensen die naar ik vermoed wel aan wat ontspanning toe zijn. U weet natuurlijk net zo goed als ik dat donderdag, vandaag is en dat ik net terug ben van mijn behandelingen. Deze verdienen een nieuw verslag, en krijgen dat ook, beloof ik bij deze.

Het was hier in huis afgelopen week bij vlagen druk. Met schoolkinderen wel te verstaan, die door stichting Voedsaam worden begeleid. Die waren na een lange tijd op de kostschool even thuis en kwamen even langs voor taxigeld, voor de weg terug. Leuk om even te zien wie nou die kinderen zijn uit de nieuwsbrief en waar Annemiek het vaak over heeft. Bij het overhandigen van taxigeld, gaat het uiteraard even over het kind zelf en over de schoolprestaties. Dat een kind hier makkelijk de middelbare school doorloopt, is hier alles behalve een vanzelfsprekendheid en daar is veel ondersteuning voor nodig, ook qua begeleiding.

Ook bezocht ik even de schooltuinen, die ook bij de stichting Voedsaam horen. Fraai om te zien hoe kinderen van 10 jaar bevlogen met hun eigen tuin bezig zijn. Of met die van een ander als de oogst lonkt. Naambordjes neerzetten heeft weinig zin, die waaien snel weg, wat smokkelen aantrekkelijk maakt, dat begrijpt u. De sfeer was desondanks erg gemoedelijk en leerzaam, en ik had het echt even naar mijn zin. Kinderen leren niet alleen over hoe je een boontje plant en daarna oogst, maar ook het nodige over samenwerken, een ander iets gunnen en zomeer. Deze componenten zitten niet in Zuid-Afrikaanse cultuur verweven.

Een paar dagen geleden zag ik een foldertje hangen, die erg lijkt op die van de foto, met de titel, Full Moon Run, 7 november, Nieu Bethesda. Hardlopen met een nummer op, bij volle maan, in mijn eigen dorpje, ideaal,leuk en spannend. Ga ik me voor inschrijven, dacht ik natuurlijk meteen. Hiervoor moest even een formuliertje opgehaald worden, bij een nabij gelegen (privé )school. Prachtige school overigens, mooie groot sportveld daarbij, met een hagelnieuwe grasmat, die op datzelfde moment werd gebruikt voor een potje cricket. Het kost per kind zo'n 2500 euro om er jaar onderwijs te kunnen genieten, wat hier echt een hoop centjes is, bij ons trouwens ook. Voor veel kinderen blijft zo'n school helaas een droom. De apartheid is er helaas nog niet uit en als je rijk bent, ben je ook vaak blank. En kun je dus naar zo'n mooie school. Die gedachte snijdt me in de ziel. Even terug naar het lopen, dan maar. Dat formulier bracht ik de volgende dag naar de organisator, die een kilometertje verderop woont en tikte 180 randen voor en funky-shirt, a light meal and race refreshments). Ik ben benieuwd.

De bedoeling is starten bij de tennisclub, richting Riverdene, na 6 km keren, stempeltje scoren, zelfde weg weer terug. Ik heb de route gister even verkend, dat wordt pittig. Niet alleen vanwege het stijgingspercentage, maar ook qua ondergrond en de afwezigheid van zonlicht, wat vooral het dalen bemoeilijkt. Hopelijk wordt het helder weer en heb ik de (volle)maan op de terugweg in het vooruitzicht.Ik heb nog niet echt een idee wat dit alles met mijn klassering hier gaat doen. We kennen allemaal de snelle Afrikaanse lopers van tv, maar of die of zijn snelle broer er vrijdag zijn, geen idee. Ik ken gelukkig geen snelle Zuid-Afrikaanse hardloper, dat scheelt, al zegt het ook niet alles. Hoe dan ook, ik ga ervan genieten en over schrijven, vanzelfsprekend.

Geniet van warme herfstweer, dan geniet ik hier ook,

Baie dankie

  • 06 November 2014 - 19:55

    Ans Van Hove:

    Super verslag!Wat moet jij straks afkicken als je terug komt!
    Volgens mij heb ik jevtweede verslag gemist,moet ik nog even nakijken.
    Wat heerlijk om behandelingen te mogen geven,heel veel lichtjes!
    Groetjes,Ans

  • 06 November 2014 - 21:14

    Moos:

    Hey Bjorn, net je laatste 2 verslagen gelezen en je schrijft zo leuk.

    Groetjes xx Moos

  • 06 November 2014 - 22:14

    Sophie:

    bjorno, ga jij maar even goed je best doen tijdens die loop, want een top 10 klassering (en bij voorkeur een top 3 klassering) verwacht ik wel hoor

  • 07 November 2014 - 07:54

    Mamma:

    Hoi vriend,
    wat een mooi verslag weer en wat een contrasten kom je tegen hè? Kan me voorstellen dat dit af en toe best confronterend is. Ben blij dat je cursus goed gaat en dat je ervan geniet. Veel succes en vooral plezier met lopen vanavond, ben benieuwd, Xxxx

  • 07 November 2014 - 12:34

    Pappa:

    Ha Topper :)

    Veel succes vanavond bij de Full Moon Run. En ook weer een mooi verhaal. Ook succes met alle andere dingen die je daar doet.

    Groetjes van je ABV

  • 07 November 2014 - 19:17

    Jonie:

    Hoi bjorn .weer een mooi verhaal hoor ,wij lezen het met veel plezier
    Succes met lopen in het donker vanavond
    Groeten jonie en wim

  • 10 November 2014 - 10:39

    Anneke Gerritsen-Ouburg:

    Lieve Bjorn ben blij je te kunnen volgen, moest natuurlijk eerst weer via Marieke vragen hoe ik erbij kon komen, maar gelukt, doe voorzichtig en geniet, Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bjorn

Actief sinds 14 Okt. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 5526

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: